Blog ini bersifat bebas dan meliputi segala aspek kehidupan. Semua artikel bukan bertujuan menghasut cuma luahan peribadi. Gunakan akal untuk mentafsir sendiri. Jangan biarkan minda anda dijajah.

Thursday, November 18, 2010

Tarif elektrik naik lagi

PENERIMA SUBSIDI TAK JEJAS – berita hairan

Pelaksanaan mekanisme baru tarif elektrik pembayaran FiT bermula 2011.

Pelaksanaan mekanisme tarif pembayaran bagi janakuasa tenaga boleh diperbaharui atau Feed-in-Tariff (FiT) bermula tahun depan yang akan menyebabkan kenaikan satu peratus tarif elektrik di Semenanjung, tidak akan membabitkan pelanggan yang menggunakan elektrik kurang daripada 200 kilowatt atau kira-kira RM40 sebulan yang menerima subsidi kerajaan.

Sumber industri berkata, kira-kira 1.1 juta daripada 7.6 juta pelanggan TNB yang menggunakan elektrik kurang daripada 200 kilowatt sebulan menerusi subsidi kerajaan, tidak akan terbabit dalam penyelarasan tarif itu.

Mekanisme FiT dilaksanakan bagi menampung pembayaran premium kepada individu atau pembekal tenaga bebas (IPP) yang membekalkan elektrik kepada grid menerusi mekanisme itu yang bertujuan menggalakkan pembangunan tenaga boleh diperbaharui (RE) di negara ini.

“Dana yang dikumpulkan daripada kenaikan satu peratus itu akan diuruskan sebuah badan khas dalam Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KETTHA) bagi mengelak dana itu dari disalahgunakan,” katanya.

nota;

Gara2 IPP kita kena bayar lebih.
untuk galak guna RE, kenapa rakyat jadi mangsa.
Patut buat perjanjian dgn IPP, mereka kena guana RE kalau tidak kena kompaun.
Ini baru rakyat didahulukan, bukan peniaga didahulukan

No comments:

Post a Comment