Blog ini bersifat bebas dan meliputi segala aspek kehidupan. Semua artikel bukan bertujuan menghasut cuma luahan peribadi. Gunakan akal untuk mentafsir sendiri. Jangan biarkan minda anda dijajah.

Saturday, September 18, 2010

berapa sumbangan kepada federal

TF tertanya-tanya, berapa sumbangan setiap negeri kepada federal.

Ini sedikit saja yang TF jumpa,

Trans-Borneo Highway yang menghubungi Sabah dan Sarawak bukan lebuhraya sebenarnya. Apa lebuhraya kalau setakat dua lorong? Banyak kali dah bas ekspres dengan bas ekspres bertembung di tengah-tengah jalan. Ya lah, kat Malaya pun ada kemalangan yang sama. Tapi itu berlaku kerana pemandu-pemandu Malaya semua lesen kowtim punya, lebuhraya 8-lorong pun bas boleh bertembung dengan lori. Lepas tu orang Malaya minta lagi jalan dibesarkan supaya tak kemalangan maut. Malaysia pun bagi lagi peruntukkan meluaskan jalan, kalau boleh satu kereta satu lorong.

Sabah dan Sarawak pam berjuta-juta duit ke dalam tabung Federal hasil keluaran gas asli dan petroleum. Borneo hormat syarat-syarat negara Federal. Maka Borneo pun berpuas hati dengan setakat 5 peratus; atau dalam perbandingan matematik kaki-lima Borneo bagi RM100 juta kepada Malaysia, Borneo simpan untuk bekal dia sendiri setakat 5 juta. Setiap tahun pulak tu. Kerajaan persekutuan Malaysia, melalui Petronas, mengagih-agihkan kekayaan pembangunan kepada negeri-negeri di Malaysia, termasuk Labuan. Yang pelik nya tu, hampir semua pembangunan bertumpu di Malaya sahaja, siap ada Twin Towers lagi diaorang. Dah Malaya banyak sangat duit, diaorang senang-senang jer buat by-election di sana-sini. Itu duit Borneo tu diaorang guna.

Iya lah, negeri-negeri lain pun ada bagi duit juga kat Federal. Pahang kerja siang-malam banting tulang tapi setakat boleh bagi RM10 juta kepada Federal. Melaka pancing ikan dan pelancong hari-hari tapi boleh bagi setakat RM12 juta jer. Sawah padi di Kedah boleh bagi RM7 juta jer. Sabah dan Sarawak senang-senang bagi RM500 juta setahun.

Kita belum cakap lagi pasal Subsidi. Ada subsidi minyak, subsidi barang-barang terkawal, subsidi makanan, subsidi sekolah dan macam-macam lagi lah subsidi. Bonus Perkhidmatan Awam dan tangga gaji naik dua tiga skala pun ada. Orang Malaya bukan tahu pun dari mana datangnya semua duit tu. Diaorang cuma tahu bedal jer. Lepas tu pandai pulak tunjuk lagak kat orang Sabah dan Sarawak. Malaysia naik angkasa guna duit Borneo, diaorang tahu ke?

1 comment: